Eva: “Zelf zocht ik na mijn diagnose veel naar ervaringen van andere mensen met MS. Hierdoor had ik snel door hoe waardevol MS.nl kon worden. Ik voelde veel motivatie om bij te dragen aan een fijne community.” Ze heeft een duidelijk doel als moderator.” Ik wil dat iedereen zich hier vrij kan voelen om dingen te delen.”
“Ik geef tips en deel mijn eigen ervaring.”
Als iemand een account aanmaakt op MS.nl komen de moderatoren in actie. “We sturen altijd een welkomstbericht”, licht Eva toe. “Verder begeleiden we de gespreksgroepen. Ik lees wat mensen delen in de gesprekken. Ik geef tips en deel mijn eigen ervaring.”
Heel soms is een aanwijzing of waarschuwing nodig als iets niet volgens de huisregels is. “Gelukkig gebeurt dit heel weinig”, vertelt Eva. “En we hoeven dit als moderatoren niet helemaal zelf te doen. We overleggen veel met elkaar en de community manager.”
“Mensen mogen hun stem laten horen op MS.nl.”
Die community manager is Josien. Samen met de moderatoren beheert ze de community. En ze probeert deze iedere week te laten groeien. Inmiddels zijn er ruim 1.600 deelnemers die actief zijn in gesprekken en blogs delen. “We maken van de community een plek waar bezoekers graag komen”, vertelt Josien. “Hiervoor moeten de gespreksgroepen actief en levendig blijven. Mensen mogen hun stem laten horen op MS.nl."
Josien kijkt ook veel naar de wensen van gebruikers op MS.nl. “Ik wil trends herkennen en kijken hoe we de community nog verder kunnen verbeteren.” Dit brengt ze als community manager in bij het team van MS.nl. Zo sluiten nieuwe functies op de website zo goed mogelijk aan op wat mensen met MS en hun naasten willen.
Niet elke wens kan gelijk uitgevoerd worden. Maar het is wel belangrijk dat Josien luistert naar wat mensen bezighoudt. Ze heeft hierover veel contact met deelnemers van de community. En met andere betrokkenen, zoals zorgverleners en natuurlijk de vrijwilligers. Want ook moderatoren zoals Eva verplaatsen zich steeds in de andere gebruikers. Josien: “Eva kan dit heel goed.”
“Vaak zijn er genoeg mensen die je verhaal herkennen.”
Juist dat contact met mensen vindt Eva ook zo belangrijk, vertelt ze zelf. “Soms kun je ontzettend lang met een vraag zitten. In de community op MS.nl kun je dit delen. Net als de dingen die je dwars zitten. Vaak zijn er genoeg mensen die je verhaal herkennen.” Josien is heel blij met Eva en de andere moderatoren. “Iedereen heeft iets waar die goed in is. Ze hebben allemaal een eigen stijl. En ze helpen en steunen elkaar wanneer iets even niet lukt. Bijvoorbeeld door MS. Ik ben super trots op ze.”