Recht op keuze van hulpmiddel/revalidatiecentrum

Laatste activiteit: 29 augustus 2024 4 reacties 3 volgers 0 waarderingen
13 juni 2024 om 20:54

Door de slechte handfunctie heb ik problemen met het besturen van de rolstoel. Het adviesbureau Reade dringt er op aan dat ik een werkblad voor mij moet om goeie ondersteuning te hebben om de rolstoel uberhaupt te besturen. Toch ervaar ik geen goede ondersteuning, er is zelfs 8 cm afstand tussen de elleboog en de armsteun/werkblad. Waardoor ik steeds naar links leun en veel pijn in de rug krijg. Na 3 jaar heb ik hierdoor zelfs scoliose ontwikkeld. De rolstoel is toegewezen door de WMO en eigendom van medipoint. Alle aanpassingen moeten via het revalidatie centrum in eigen gemeente verholpen worden. Ongeacht dat ik bij het adviesbureau Reade blijf herhalen dat ik deze situatie zeer onprettig vind en dat het onvoldoende steun geeft, blijven ze herhalen dat dit de enige mogelijkheid is en dat ik extra kussentjes onder mijn elleboog moet plaatsen. Dat vind ik onzin want bij de hobbels of oversteken over straat vallen de kussentjes weg en het is ontzettend eng en onveilig. Ik ben voor een second opinion bij revalidatiecentrum in Utrecht geweest en zij hebben gezegd dat er zeker andere oplossingen mogelijk zijn. Ze kunnen helpen maar het was alleen second opinion en ik kan niet overgenomen worden omdat het blijkt dat je behandeld wordt alleen in je eigen gemeente/regio. Doordat de rolstoel eigendom is van gemeente/medipoint mag ik niets zelf wijzigen.

Heeft iemand tips?

Heb je enige keuze bij de rolstoel of aanpassingen?

En hoe krijg je het voor elkaar?

HESEB
Moderator
14 juni 2024 om 18:22
Moderator

Hoi Bibi,

Wat vervelend zo van kastje naar de muur en weer terug, balen. Om uit deze vicieuze cirkel te komen zou je het volgende kunnen proberen.

Als Utrecht Revalidatie nu eens kort opschrijven welke technische oplossing (en) zij zien en waarom deze nodig is. Dan kun jij daarmee naar het Revalidatie Centrum in eigen gemeente en voorleggen wat de technische oplossing kan zijn. (Evt. In overleg met Utrecht ( de Hoogstraat ?) hulp aanbieden als je denkt dat ze daar open voor staan)

Lukt dat niet dan zou ik met deze brief naar het WMO loket gaan en voorleggen welke oplossing er is.

Lukt deze beleefde onderbouwde aanpak niet. Dan zou ik zwaarder geschut overwegen en bezwaar maken. Enz….

En je weet: Aanhoudende wind…..wint. Dus hou vol !!!!!!!!!

👋

HESEB
Moderator
14 juni 2024 om 18:33
Moderator

Aanvullend:

Voor een zwaarder ‘geschut’ : Mocht je nog lid zijn van een vakbond kunnen zij wellicht wat betekenen of misschien heb je een rechtsbijstandverzekering.

16 juni 2024 om 18:34

Bedankt voor je reactie!

De technicus van Utrecht reageert niet op mijn emails met de vraag welke technische mogelijkheden beschikbaar zijn. Ik heb al twee keer e-mail gestuurd zonder reactie. Wat denk je dat ik met de rechtsbijstand verzekering zou kunnen bereiken? Wat voor recht betreft het denk je?

29 augustus 2024 om 20:01

Ik ben binnen gereden bij een mobility service centrum waar ik eerder iets anders heb gekocht. Ik heb toen het probleem voorgelegd en de medewerker heeft mij geholpen. Ik wilde er nog voor betalen maar dat mocht niet.